Hækleskole vol. 3: Magiske knuder og magiske nøgler

Når jeg hækler med ensfarvet garn og skal igang med et nyt nøgle, binder jeg altid enderne sammen med det, jeg kalder en "fiskeknude". Denne knude har jeg kendt siden jeg var med min far ude af fiske som barn. For man kan ikke binde fiskesnøre sammen med en almindelig knude, dvs. et råbåndsnob eller en kællingeknude. Derfor forstod jeg ret hurtigt meningen med at binde garnender sammen på "fiskemåden", da jeg stødte på den for nogle år siden. Det var på et tidspunkt, hvor jeg var meget meget træt af alle enderne på et hækletøj, og jeg hader at montere og hækle sammen. Derfor er mange af mine hækleopskrifter også hæklet i et stykke uden for meget hæftning og montering.

Siden da har jeg også kigget på den russiske måde at binde garn sammen. Denne måde er også ret smart, så her får I dem begge. Så kan I selv overveje, hvilken teknik I helst vil bruge.

Du kan se her, hvordan du binder garn sammen her, så der ikke er ender, der skal hæftes.

Du kan også se her, hvordan du binder garn sammen med en russisk sammesætning.

I forbindelse med magiske knuder, er det oplagt at nævne strikkedesigner Charlotte Kaae, som er en meget stor inspirationskilde for mig, hvad angår farver. Jeg har ikke fulgt Charlotte særlig længe, men jeg har ofte kigget på hendes billeder på IG og suget til mig af alle de skønne farver, som hun lægger i sine designs.

Charlotte Kaae er jo også "hende med de magiske nøgler". Hvis du ikke ved, hvad det er, kan det godt betale sig at se på hende hjemmeside, hvad det er for spændende ting, Charlotte laver med garn og farver. I hendes krydret strik anvender hun garnrester, som hun sætter sammen.

Du kan se her, hvordan Charlotte Kaae laver magiske garnnøgler.


Populære opslag